Vuosikatsaus 2016
Jäteneuvonta ja viestintä

Jäteneuvonta ja viestintä

Neuvonnan keinoin kohti kestävämpää kulutusta

Jäteneuvonta kannustaa asukkaita ja julkisen puolen työntekijöitä kestävään kuluttamiseen ja tehokkaaseen jätteiden syntypaikkalajitteluun. Vuonna 2016 tavoitettiin kasvokkain reilut 15 000 seudun asukasta, joista lapsia ja nuoria oli vajaa puolet. Neuvontatilaisuuksien teemana oli tänä vuonna erityisesti biojätteiden lajittelu. Suosittu aihepiiri tilaisuuksissa on vuodesta toiseen lajittelu ja jätehuollon käytännöt. Neuvontatunneista noin 30 % keskittyi yksinomaan jätteen synnyn ehkäisyyn.

Tilaisuuksissa tehtävää jäteneuvontaa ostettiin oman työn lisäksi Turun Ekotorilta ja Liedon Kisällikellarilta. Neuvonnan yhteistyökumppaneita olivat myös muun muassa Arkea, Livia, Motiva Takaisin luontoon ohjelmasarja, Turun AMK, Turun Ekotukitoiminta ja Yrityskylä.

Kaikille seudun lapsille halutaan tarjota osallistuminen neuvontaan vähintään kaksi kertaa peruskoulun aikana. Alakouluissa 3-4 -luokkalaiset pohtivat kestäviä kulutusvalintoja neuvojan johdolla syntymäpäiväkutsujen merkeissä. Kahdeksasluokkalaiset tutustuvat jätehuoltoon kiertoajelulla, jossa vieraillaan jätehuollon toimipaikoissa ja toiminnallisessa näyttelyssä.

Työpaikkakoulutuksissa neuvonta painottui työpaikan toimivaan jätehuoltoon ja pakkausmuovin kierrätykseen. Neuvojat osallistuivat vuonna 2016 myös 70 yleisötapahtumaan, joissa pääteemoja olivat biojätteen lajittelu sekä laajentuneet lajitteluasemapalvelut. Paljon yleisöä tavoitettiin esimerkiksi Salon messuilla tammikuussa ja Rakenna ja sisusta - messuilla Turussa helmikuussa.

Yhteistyökumppanit koottiin Hävikkikarnevaaleille

Vuoden päätapahtumaksi muodostui Parasta ennen ja jälkeen – Hävikkikarnevaali, jota juhlittiin Turun kävelykadulla 3.9. Tapahtuman tavoitteena oli kannustaa kuluttajia iloisessa karnevaalihengessä resurssitehokkuuteen ja näkemään materiaaleissa uusia mahdollisuuksia. Teemoina olivat erityisesti ruokahävikki ja tekstiilit. Mukana oli useita toimijoita, ja kuluttajilla oli mahdollisuus nähdä, kuulla ja kokea, mitä kiertotalous käytännössä voi tarkoittaa. Kävelykadulla maisteltiin herkullisia ”Roskakalapurilaisia” ja hävikkihedelmistä tehtyjä smoothieita. Omenanvaihtopisteellä jaettiin pihojen ylimääräisiä aarteita, ja eri toimijat tarjosivat puuhaa ja tietoa esimerkiksi kaupunkiviljelystä, sienten kasvatuksesta, kouluruuasta ja vaatehuollosta.

Tapahtuma oli osa valtakunnallista Saa syödä! -kampanjointia. Rinnakkaiset tapahtumat järjestettiin samana päivänä myös Helsingissä, Tampereella ja Kuopiossa, ja niitä markkinoitiin yhteisen teeman alla. Tapahtumien valtakunnallinen koordinaattori on MOTIVA. Tapahtuma oli myös samalla osa valtakunnallisen Hävikkiviikon ohjelmaa. Turun tapahtuman järjesti Lounais-Suomen jätehuolto yhdessä yhteistyökumppaneiden kanssa.

Tuliko sinustakin BURU?

Kun biojätteiden lajittelu jätehuoltomääräysten muutoksen myötä käynnistyi monissa taloyhtiöissä vuoden 2016 alussa, Buruja – eli biojäteguruja – oli tavoitteena synnyttää seudulle sankoin joukoin. Alkuvuodesta Facebookissa starttasi tietovisa, joka jatkui kampanjana koko kevään ja kesän erilaisissa tapahtumissa ja medioissa. Buru tuli koteihin radiokampanjana ja kuntien kesämarkkinoille hauskana visailuna. Biojätetietoa jaettiin sekä asukkaille että taloyhtiöille verkkosivuilla, ja isännöitsijät saivat myös kohdennettua tietoa keräyksestä ja tarkoitusta varten tuotetuista tiedotusmateriaaleista sähköisen uutiskirjeen kautta. Oman asukaslehden lisäksi muulle medialle tarjottiin taustatietoa tiedotteiden, artikkeleiden ja kuvien muodossa. Kampanjan tunnuksena toimineet humoristiset biojätehahmot seikkailivat niin nettibannereissa, julisteissa, lasten väritystehtävissä kuin paikallisliikenteen bussien istuinselkänojissa ja kylkiteippauksinakin.

Huomiselle -lehti opastaa kotona

Koteihin syksyllä ja keväällä jaettava Huomiselle-lehti sisältää vakiona lajitteluohjeaukeaman ja LSJH:n palvelupisteiden yhteystiedot. Kevään lehdessä on mukana myös kiertävien keräysten aikataulut. Lehden artikkeleissa pääsevät alueen asukkaat kertomaan omia kokemuksiaan kestävästä kuluttamisesta ja jätteiden lajittelusta. Kevään 2016 lehdessä Marjo Johansson kertoi vinkkejään sujuvan biojätteen lajittelun järjestämisestä ja Tähtiä nolla -kilpailun voitokkaat Meritalon koululaiset lautastähteiden vähentämisestä. Tekstiilien kierrätyksestä innostunut Salonius-Lahtisen perhe avasi oven elämäänsä syksyn lehdessä.

Tiedotus tukee neuvontaa ja palveluja

Mediatiedotteilla ja sosiaalisen median kautta tiedotettiin vuonna 2016 muun muassa asemien muuttuneista aukioloista, kierrätyspisteverkoston muutoksista, haravointijätteen maksuttomasta vastaanotosta asemilla, kevään ja kesän jätteiden keräyskampanjoista mantereella ja saaristossa sekä neuvonnan koululaiskiertoajeluista ja syyskuussa Turun kävelykadulla järjestetystä Hävikkikarnevaalit -tapahtumasta. Tärkeä uutisaihe oli lisäksi poistotekstiilien kierrätykseen liittyvä Tekstiili 2.0 –hanke ja tekstiilien maksuton vastaanotto LSJH:n lajitteluasemilla.

Kuntien ja kaupunkien koteihin jakamiin tiedotteisiin kirjoitettiin artikkeleita muun muassa saariston erilliskeräyksistä, lajitteluasemien palveluista sekä Yrjö- ja Siira-auton kierroksista. Vuoden 2017 alussa käyttöön otettu perusmaksu on kuluvana vuonna laajasti esillä kuntatiedotteissa.

Somessa tietoa tapahtumista

Facebook on osoittautunut tehokkaaksi viestintäkanavaksi. Etenkin tiedot jätteiden erilliskeräyksistä ja tapahtumista keräävät tykkäyksiä, ja niitä jaetaan ahkerasti eteenpäin. Facebookissa tykätyimmät ja jaetuimmat aiheet olivat muun muassa haravointijätteen keräys, Siiran kierrokset, Aurajoen siivoustempaus, saariston laivakeräys sekä Biojätteen tunnistuskilpailu, eli Buru-kisa. Vuoden lopulla erittäin tykättyjä olivat LSJH-adventtijulkaisut, joissa suosituista joululauluista tuunattiin jätehuoltoon ja lajitteluun sopivat säkeistöt.

LSJH:n oma Instagram-tili otettiin käyttöön syyskuussa 2016, ja kanavan kautta jaettiin syksyn ja talven aikana kuvia muun muassa neuvontatapahtumista ja Euroopan jätteen vähentämisen viikon #fiksupakkaus -kampanjasta.

Verkkosivut palvelevat

Verkkosivuilta etsitään eniten palvelupisteiden tietoja, joten avoinna olevat lajitteluasemat löytyvät heti etusivulta. Lajittelun tietopankkia, jätteiden ABC:tä, kehitettiin selkeämmäksi saatujen asiakaspalautteiden pohjalta. Nyt käyttäjä voisi hakea tietoa niin sana- kuin jätelajihakuna. Sivustolle rakennettiin samalla jätelajikohtaiset lajitteluohjesivut. Kesällä 2016 avatusta Tilaamosta voi ladata tai tilata oppaita, tarroja ja muita materiaaleja.