Vuosikatsaus 2015
Sosiaalinen vastuu

Sosiaalinen vastuu

Asiakastyytyväisyys

Vuoden 2015 aikana toteutettiin koko toimialueella asiakastyytyväisyyskyselyt. Turun seudun kunnissa kysely toteutettiin kirjekyselynä (Jätehuolto 2015, helmi-maaliskuu 2015, Taloustutkimus Oy) ja Salon seudulla puhelinhaastatteluina (Asiakastyytyväisyystutkimus 2015, elokuu 2015, Innolink Research). Kyselyssä kartoitettiin asukkaiden tiedonsaantia jätehuoltoasioista, tyytyväisyyttä kunnalliseen jätehuoltoon ja palveluihin sekä lajittelutottumuksia.

Suurin osa vastaajista oli tyytyväisiä nykyiseen tiedonsaantiin. Tärkeimpänä tiedonlähteenä pidettiin joka kotiin jaettavaa lehteä tai opasta. Lisää tietoa toivottiin muun muassa jätteen synnyn ehkäisystä. Jätekeskusten ja lajitteluasemien palveluihin oltiin pääsääntöisesti tyytyväisiä. Tyytymättömyyttä herätti eniten aukioloaikojen sopivuus ja jätemaksun taso.

Kyselyn mukaan asukkaat lajittelevat ahkerimmin paperia ja vaarallisia jätteitä. Suurin osa lajittelee myös lasin, metallin ja kartongin. Asukkaat lajittelisivat enemmän, jos lajittelusta saisi alennusta jätemaksuun, kodissa olisi riittävät jätetilat tai taloyhtiössä olisi jäteastiat eri jätelajeille. Myös tieto siitä, että lajitellut jätteet päätyvät joko uusien tuotteiden raaka-aineeksi tai jätteitä käytetään polttoaineena sähkön ja kaukolämmön tuotannossa lisäisi asukkaiden mukaan lajitteluhalukkuutta.

Seuraava tutkimus on tarkoitus toteuttaa vuonna 2017.

Palautetta toivotaan jatkuvasti

Asiakaspalautetta vastaanotettiin myös puhelimitse, sähköpostitse, verkkosivujen palautekanavan kautta, henkilökohtaisissa kontakteissa palvelupisteissä ja neuvontatilaisuuksissa sekä tapahtumissa kyselylomakkeiden avulla. Asiakaspalautteet käsitellään osana yhtiön johtamisjärjestelmää.

Viestintä

Turun Seudun Jätehuollon ja Rouskiksen fuusioituminen oli vuoden aikana sekä sisäisen että ulkoisen viestinnän kannalta merkittävä asia. Uuden yhtiön ilmeen lanseeraus piti sisällään tiedotuksen lisäksi muun muassa yhtiön ulkoasu-uudistuksen, kotisivujen rakentamisen, asukaslehden suunnittelun, kylttien vaihdon, autojen teippauksen ja jaettavien materiaalien uudistuksen.

Mediatiedotusta

Pöytyän Yläneen liittyminen TSJ:n toimialueeseen ja Salon seudun jätehuoltomääräysten voimaanastuminen olivat tapetilla heti alkuvuodesta. Jätteen hyötykäyttöön liittyviä tiedotuksen aiheita olivat polttokelpoisen jätteen koostumustutkimuksen tulokset, biojätteen käsittelijän vaihtuminen ja biojätteen keräykseen valmistautuminen Turun seudulla, sekalaisen yhdyskuntajätteen hyödyntämisratkaisu korkeimman hallinto-oikeuden käsittelyyn sekä poistotekstiilipilotin alkaminen. Pakkausjätteiden tuottajavastuun mukanaan tuomista muutoksista tiedotettiin pitkin vuotta.

Huomiselle kolahti luukusta ja laatikkoon

Vuoden 2015 alussa Turun seudun asukkaille jaettiin asukaslehti Entisestä Enemmän ja Salon seudulla Kodin jäteopas. Fuusion myötä yhtiöiden entiset asukaslehdet korvattiin uudella Huomiselle -lehdellä, joka jaettiin lokakuussa koko toimialueelle. Lehti jaetaan keväällä ja syksyllä, ja se on Varsinais-Suomen suurimpia asukaslehtiä.

Lehden aiheina ovat jätehuollon ajankohtaiset aiheet ja yhtiön palvelut. Vuonna 2015 asiakaslehdissä oli tietoa muun muassa asemien entistä laajemmista vastaanotoista, vuoden 2016 alussa alkavasta biojätteen erilliskeräyksen laajenemisesta, sekä kevään ja kesän keräystempauksista ja vaarallisen jätteen vastaanotosta.

Uudet verkkosivut palvelevat monipuolisesti – www.lsjh.fi

LSJH:n verkkosivut avautuivat 31.8.2015. Verkkosivuilta saa opastusta jätehuoltoon entistä helpommin. Sivuilta löytyvät helposti mm. lajitteluasemien aukioloajat, jätteiden lajitteluohjeet ja ohjeet kodin jätehuollon järjestämiseen. Sähköisen asioinnin avulla omia jätehuoltoasioita voi hoitaa juuri silloin, kun se itselle parhaiten sopii. Verkkosivujen teknisestä toteutuksesta vastasi Aucor Oy. LSJH:n verkkosivuilla vieraili 9 423 kävijää kuukaudessa. Käyntejä sivuilla oli 14 525 kuukaudessa, joista mobiililaitteella tehtiin 40 %.

Viestinnän tunnusluvut 2015

  • Mediatiedotteet 39 kpl
  • Facebook-tiedotteet 47 kpl
  • Sanomalehti-ilmoitukset 30 kpl
  • Entisestä Enemmän -asukaslehti Turun seudulla keväällä ja
  • Huomiselle -asukaslehti syksyllä, painosmäärä noin 250 000 kpl/lehti
  • Jäteopas Salon seudulla keväällä, painos 50 500 kpl
  • Kotisivuilla 9423 kävijää/kk

Huomiselle-lehdet: www.lsjh.fi/fi/tuoteryhma/asukaslehdet

Henkilöstö

Vuoden 2015 lopussa Lounais-Suomen Jätehuollossa työskenteli pysyvässä työsuhteessa 71 henkilöä. Määräaikaisissa työsuhteissa vuoden aikana oli yhteensä 24 henkilöä.

Syksyllä käytiin Rouskiksen ja TSJ:n sulautumisen johdosta YT-neuvottelut, joissa selkeytettiin toimenkuvia ja sovittiin sijoittuminen toimipisteisiin. Koko henkilöstö osallistui vuoden aikana uuden yhtiön toimintojen suunnitteluun. Tämä vaati muutoksen keskellä ja arjen työn ohessa paljon sitoutumista ja voimavaroja. Osallistuminen kehittämiseen koettiin kuitenkin erittäin tärkeäksi, ja työstä selvittiin hyvin. Johdon ja henkilökunnan tukena muutosprosessissa oli Merikratos Oy.

Yhtiön henkilöstöhallintoa ylläpidetään Mepco HRM-järjestelmän avulla. Sen rakentaminen aloitettiin syksyllä 2015 ja käyttöönotto tapahtui vaiheittain kuluneen syksyn ja talven aikana.

Tunnuslukuja vuodelta 2015

  • vakituisessa työsuhteessa 71
  • naisia 46, miehiä 26
  • osa-aikaisia 3
  • henkilöstön keski-ikä 44,5 vuotta
  • yli 55 vuotiaita 21 %
  • määräaikaisessa työsuhteessa 24
  • yksi henkilö jäi eläkkeelle
  • kaksi henkilöä irtisanoutui

Henkilökunnan tutkintojako 2015

Työterveys ja -turvallisuus

Vuonna 2015 terveyspalveluihin ja työsuojeluun käytettiin 1 278 euroa henkilötyövuotta kohti. Työterveyspalveluista yhtiöllä on sopimus Suomen Terveystalo Oy:n kanssa. Yli 55-vuotiaille työntekijöille suunnatulla senioriohjelmalla tuetaan työssä jaksamista ja viihtymistä sekä lopulta siirtymistä eläkkeelle mahdollisimman terveenä ja hyväkuntoisena.

Yhtiön sairauspoissaolot olivat edelleen toimialan keskimääräisiä poissaoloja pienemmät. Työtapaturmia oli vuoden aikana yhteensä neljä (4), joista työstä poissaoloon johti kolme (3).

Sairastumisriskejä ja työtapaturmia pyritään estämään säännöllisellä kuormitus- ja riskitekijöiden arvioinnilla sekä turvallisuushavaintojen ja läheltä piti -tilanteiden nopealla käsittelyllä ja korjaavilla toimilla.

ToyMe -palaute- ja seurantajärjestelmän käyttöä laajennettiin syksyllä Turun seudulta koko LSJH:n toiminnan laajuiseksi. Työsuojelutoimikunta arvioi vuosittain yhtiön työolosuhteita, kuormitustekijöitä, toimintatapoja ja turvallisuusriskejä sekä laatii niiden pohjalta toimintasuunnitelman seuraavalle vuodelle.

Topinojan vaakarakennuksen sisäilmaselvityksen pohjalta tehdyt korjaustyöt valmistuivat vuoden 2015 alussa. Kuormakadun toimistolla selvitettiin vuoden aikana sisäilman laatua ja tehtiin tarvittavat korjaukset.

Työturvallisuuden parantamiseksi hankittiin Korvenmäen alueelle Securitas Oy:ltä turvallisuuden kokonaispalveluratkaisu, johon sisältyy muun muassa valvontakameroihin asennettu etävalvontajärjestelmä. Kameravalvontaa kehitettiin myös Topinojalla, Isosuolla, Rauhalassa ja Auranmaalla. Lisäksi Korvenmäen jätekeskukseen asennettiin kulunvalvontalaitteisto.

Työterveyden tunnuslukuja vuodelta 2015

  • terveyspalveluihin ja työsuojeluun käytetyt menot 1278 €/htv
  • työtapaturmia yhteensä 4, joista poissaoloon johtaneita 3
  • sairauslomapäiviä yhteensä 638 päivää, 10,5 pvä/hlö
  • sairauspoissaoloprosentti 2,9 %, toimialalla keskimäärin 4,2 %

Turvallisuutta edistäviä koulutuksia 2015:

  • Ensiapukoulutus
  • Tulityökorttikoulutus
  • Työturvallisuuskorttikoulutus
  • Tieturvakoulutus
  • TYKY päivä

Henkilöstön työhyvinvointi ja virkistys

LSJH tukee työntekijöiden liikunta- ja kulttuuriharrastuksia tarjoamalla henkilökohtaiseen käyttöön viiden (5) euron arvoisia liikunta- ja kulttuuriseteleitä. Lisäksi Kuormakadun toimistolla on kuntosali, joka on kaikkien työntekijöiden vapaassa käytössä. Yhtiö tukee työntekijöiden työpaikkaruokailua tarjoamalla henkilökunnalle lounasseteleitä.

Henkilökunnan keskuudestaan valitsema Virkkutiimi järjestää yhtiön virkistys- ja hyvinvointitoiminnan. Vuoden 2015 aikana henkilökunnalle järjestettiin muun muassa elokuvailta, teatterimatka, kasvisruokakurssi, melontaa, curlingia ja retki Teijon kansallispuistoon sekä Herrankukkaroon Rymättylässä.